Lugnet logotyp
Lugnet logotyp

Förvaltning och etablering

Vi håller Lugnet i rörelse – varje dag!

Lugnet i Falun AB ansvarar för den tekniska driften och den långsiktiga förvaltningen av Lugnets arenor, ytor och faciliteter. Vårt uppdrag är att säkerställa att anläggningarna håller hög standard och fungerar för allt från skolidrott till världscuptävlingar. Det kräver noggrann planering, god samverkan och ett stort mått av omtanke – både för platsen och för människorna som använder den.

Utöver förvaltningen har vi även ett uppdrag att utveckla Lugnetområdet genom nyetableringar och investeringar. Vi arbetar aktivt med att möjliggöra nya verksamheter, attrahera aktörer och ta vara på områdets potential – både när det gäller idrott, näringsliv och besöksnäring. Inom området finns lediga lokaler och utvecklingsytor, och vi för kontinuerlig dialog med såväl föreningar som företag och investerare.

Vem bestämmer vad som byggs på Lugnet?

Lugnet i Falun AB (LUFAB) har historiskt sett inte byggt och utvecklat på eget initiativ. LUFAB är ett kommunalägt bolag som på uppdrag av Falu kommun genomför beslut fattade av politiken – i första hand av Kommunfullmäktige och Kultur- och fritidsnämnden.

Bolagets största hyresgäst är Falu kommun, och det är kommunen som äger frågan om vad som ska byggas, utvecklas eller förändras på Lugnetområdet där de själva står som hyresgäst. LUFAB verkställer utifrån de beslut som fattas.

Exempel: Det nya badhuset
Badhuset är ett konkret exempel på ett uppdrag från kommunen. Det är utformat exakt enligt det uppdrag som beslutats av Kommunfullmäktige och Kultur- och fritidsnämnden samt dess förvaltning – med tydligt definierade funktioner, utformning och mål. Besluten har tagits i flera steg under flera mandatperioder.

LUFAB har hittills inte genomfört några egna investeringar, förutom visst löpande underhåll. Med det nya ägardirektivet öppnas dock möjligheter för LUFAB att i framtiden agera mer självständigt i utvecklingen av Lugnetområdet.